STUDEERBAAR STUDIEMATERIAAL
  • Home
  • Structuur
  • Taal en spelling
  • ESD
  • Diversiteit
  • Downloads

ESD

  • I Orienting ESD
  • II Assimilation ESD
  • III Testing ESD

I. Orienting ESD

  • concrete en duidelijke doelstellingen
  • referenties en citaten
  • voorkennis van studenten
  • actuele en relevante inhoud
  • referenties naar ervaring van studenten

I.I Concreet

I.I.I. Concrete en duidelijke doelstellingen

We projecteren heel wat van onze eigen onduidelijkheid op studenten.
Het is een permanente uitdaging om ons studiemateriaal duidelijker en transparanter te maken voor onze studenten op vlak van doelstellingen en verwachtingen. 

Advies:
Formuleer doelstellingen die een antwoord geven op de vraag wat de student als resultaat van het leerproces moet bereiken. Doelstellingen maken het onderwijs transparanter en doelgerichter. Door concrete en duidelijk geformuleerde doelstellingen te vermelden, weet de student precies hoe hij zijn leerproces kan voorbereiden. De doelstellingen staan idealiter vermeld in het studiemateriaal en op de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.
​Kwaliteitscriteria voor doelstellingen:
Kwaliteitscriteria voor doelstellingen:
  • Vertrek steeds vanuit de competenties en het daarbij horende competentieniveau.
  • Formuleer concreet wat je verwacht op het niveau van kennis, vaardigheden en attitudes en breng dit in overeenstemming met de toetsvormen.
  • Vermeld de doelen die een antwoord geven op de vraag wat de student als resultaat moet halen.
  • Doelen zijn lesgeveronafhankelijk. Wees creatief in de uitwerking van deze doelstellingen a.d.h.v. onderwijsdidactiek, werkvormen en inhoud.
Vage doelstellingen Concrete doelstellingen
De student weet welke de basisstromingen binnen de psychologie zijn. De student kan de basisstromingen binnen de psychologie benoemen en herkennen.
De student heeft inzicht in verschillende therapievormen. De student analyseert en vergelijkt de sterktes en zwaktes van verschillende therapieën.
Volgende criteria dragen bij tot concrete en duidelijke verwachtingen:
  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Aanvaardbaar
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden
Argumentatie:
​Leren is doelgericht. Indien de student weet wat er met het onderwijs beoogd wordt, dan zal hij zijn leeractiviteiten hierop afstemmen.
Stadia van competentieontwikkeling Doelstelling
Type Actieve werkwoorden
WETEN Kennis (reproductie)
Waarnemen/perceptie
NOEMEN, HERKENNEN, OPSOMMEN, HERHALEN, AFLEZEN, EEN DEFINITIE GEVEN, ONDERSTREPEN, WERKWIJZE BENOEMEN…
WETEN HOE Inzicht VERKLAREN, BESCHRIJVEN, CATEGORISEREN, UITLEGGEN, INTERPRETEREN, PLANNEN, IN VOLGORDE ZETTEN, SELECTEREN, SAMENVATTEN, VOORBEELD GEVEN VAN, TEGENSTRIJDIGHEDEN AANDUIDEN, VERGELIJKINGEN, COMBINEREN, ORGANISEREN, INTERPRETEREN…
TONEN Toepassen
Uitvoeren
Analyseren
DEMONSTREREN, TOEPASSEN, GEBRUIKEN, VERRICHTEN, CONSTRUEREN, EXPERIMENTEREN MET, BOUWEN, DEDUCEER, ONTRAFEL, SCHETS, RELATEER, ILLUSTREER, ONDERSCHEID….
DOEN Produceren en integreren
(toepassing in complexe situaties)
ONTWERPEN, ORGANISEREN, EEN PLANNING MAKEN, UITVINDEN, VERGADERING VOORZITTEN, BEARGUMENTEREN, DISCUSSIËREN, BEOORDELEN, VERDEDIGEN EN ANALYSEREN
(Arteveldehogeschool dienst Onderwijsontwikkeling & Internationalisering, 2015)
Gebruik de handige quick sheet om concrete doelstellingen te formuleren en deze af te stemmen op BaMaFlex en beoordelingsvormen.

“Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn.”
― 
Benjamin Franklin

I.I.II. Referenties en citaten

Advies:
Verwijzen naar bronnen / referentiemateriaal en citeren uit andere documenten doe je het beste a.d.h.v. een vastgelegde methode. Binnen de Arteveldehogeschool wordt voornamelijk gebruik gemaakt van de APA-normen om tekstfragmenten te citeren of naar andere publicaties te refereren.

De dienst Mediatheken stelde een uitgebreid document op met alle nodige info over het opstellen van correcte bronvermeldingen: Bibliografische referenties - richtlijnen en voorbeelden. Bronvermeldingen kunnen snel aangemaakt worden in texteditors als Word (zie het instructiefilmpje hiernaast).

Argumentatie:
Studenten leren op impliciete wijze hoe ze moeten refereren als ze binnen de opleiding steeds geconfronteerd worden met hetzelfde systeem.


I.I.III Voorkennis van studenten

Het is een permanente uitdaging om ons studiemateriaal duidelijker en transparanter te maken naar onze studenten toe op vlak van vooronderstelde voorkennis.

In het studiemateriaal vermelden wat voorondersteld gekend te zijn, oriënteert studenten ... Interactieve werkvormen zoals word clouds en mindmaps laten studenten stilstaan over hun eigen voorkennis.
http://www.wordle.net
http://www.coggle.it
​

I.I.III Actuele en relevante inhoud

Foto
Afbeelding: https://goo.gl/q0c9yA
Advies:
Baseer het studiemateriaal op verschillende perspectieven en informatiebronnen die het leerproces kan uitvoeren en reguleren. Laat bijvoorbeeld je studiemateriaal nalezen en/of aanvullen door collega’s en experten uit het vakgebied en werkveld. Contacten met het werkveld via stageplaatsen kunnen hierbij bijvoorbeeld een interessante afstemmingsbron zijn.
​
Argumentatie:
De Arteveldehogeschool is een dynamische kennisorganisatie die in overleg met het werkveld opleidingen aanbiedt met een hoge referentiewaarde. Innovatie en kennisontwikkeling zijn daarbij prioritair.

I.II Achtergrondinformatie

​Concrete en duidelijke doelstellingen​
Leidraad bij het competentiegericht (her)ontwerpen van opleidingsprogramma’s (2004). Dienst Onderwijsontwikkeling & Internationalisering, O&O. Intern document. Gent: Arteveldehogeschool.
Quicksheet ECTS fiches (2011). Dienst Onderwijsontwikkeling & Internationalisering, O&O. Intern document. Gent: Arteveldehogeschool.
Arteveldehogeschool dienst Onderwijsontwikkeling & Internationalisering. (2015, september 15). Visie en Strategie: quicksheet +. Opgehaald van Dinar: https://studentarteveldehsbe.sharepoint.com/sites/dinar/Diensten/ADIOEI/OnderwijsEnStudenten/VisieEnStrategie/quicksheet%20+.pdf

Referenties en citaten
Meysman, H. (2007). Gids voor de bachelorproef in de PBA in het onderwijs: secundair onderwijs: richtlijnen voor studenten en promotoren: Arteveldehogeschool Campus Kattenberg. Intern document. Gent: Arteveldehogeschool.
Meysman, H. & Vanderhoeven, J. L. (2008). Paper, project of scriptie: van muisklik tot tekst. Leuven: Acco.
Raedts, M. & Masui, C. (2006). Van vraag tot tekst: praktische leidraad voor literatuurverslagen. Leuven: Acco.
Willocx, C. (2001). Citeren en refereren: schriftelijke, mondelinge, audiovisuele en elektronische bronnen. Leuven: Garant.
II Assimilation ESD
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Home
  • Structuur
  • Taal en spelling
  • ESD
  • Diversiteit
  • Downloads