ESD
|
I. Orienting ESD
|
I.I Concreet
I.I.I. Concrete en duidelijke doelstellingen
We projecteren heel wat van onze eigen onduidelijkheid op studenten.
Het is een permanente uitdaging om ons studiemateriaal duidelijker en transparanter te maken voor onze studenten op vlak van doelstellingen en verwachtingen. Advies: Formuleer doelstellingen die een antwoord geven op de vraag wat de student als resultaat van het leerproces moet bereiken. Doelstellingen maken het onderwijs transparanter en doelgerichter. Door concrete en duidelijk geformuleerde doelstellingen te vermelden, weet de student precies hoe hij zijn leerproces kan voorbereiden. De doelstellingen staan idealiter vermeld in het studiemateriaal en op de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel. Kwaliteitscriteria voor doelstellingen: Kwaliteitscriteria voor doelstellingen:
|
Volgende criteria dragen bij tot concrete en duidelijke verwachtingen:
Argumentatie:
Leren is doelgericht. Indien de student weet wat er met het onderwijs beoogd wordt, dan zal hij zijn leeractiviteiten hierop afstemmen. |
Stadia van competentieontwikkeling | Doelstelling | |
---|---|---|
Type | Actieve werkwoorden | |
WETEN | Kennis (reproductie) Waarnemen/perceptie |
NOEMEN, HERKENNEN, OPSOMMEN, HERHALEN, AFLEZEN, EEN DEFINITIE GEVEN, ONDERSTREPEN, WERKWIJZE BENOEMEN… |
WETEN HOE | Inzicht | VERKLAREN, BESCHRIJVEN, CATEGORISEREN, UITLEGGEN, INTERPRETEREN, PLANNEN, IN VOLGORDE ZETTEN, SELECTEREN, SAMENVATTEN, VOORBEELD GEVEN VAN, TEGENSTRIJDIGHEDEN AANDUIDEN, VERGELIJKINGEN, COMBINEREN, ORGANISEREN, INTERPRETEREN… |
TONEN | Toepassen Uitvoeren Analyseren |
DEMONSTREREN, TOEPASSEN, GEBRUIKEN, VERRICHTEN, CONSTRUEREN, EXPERIMENTEREN MET, BOUWEN, DEDUCEER, ONTRAFEL, SCHETS, RELATEER, ILLUSTREER, ONDERSCHEID…. |
DOEN | Produceren en integreren (toepassing in complexe situaties) |
ONTWERPEN, ORGANISEREN, EEN PLANNING MAKEN, UITVINDEN, VERGADERING VOORZITTEN, BEARGUMENTEREN, DISCUSSIËREN, BEOORDELEN, VERDEDIGEN EN ANALYSEREN |
(Arteveldehogeschool dienst Onderwijsontwikkeling & Internationalisering, 2015)
Gebruik de handige quick sheet om concrete doelstellingen te formuleren en deze af te stemmen op BaMaFlex en beoordelingsvormen.
Gebruik de handige quick sheet om concrete doelstellingen te formuleren en deze af te stemmen op BaMaFlex en beoordelingsvormen.
“Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn.”
― Benjamin Franklin
I.I.II. Referenties en citaten
|
Advies:
Verwijzen naar bronnen / referentiemateriaal en citeren uit andere documenten doe je het beste a.d.h.v. een vastgelegde methode. Binnen de Arteveldehogeschool wordt voornamelijk gebruik gemaakt van de APA-normen om tekstfragmenten te citeren of naar andere publicaties te refereren. De dienst Mediatheken stelde een uitgebreid document op met alle nodige info over het opstellen van correcte bronvermeldingen: Bibliografische referenties - richtlijnen en voorbeelden. Bronvermeldingen kunnen snel aangemaakt worden in texteditors als Word (zie het instructiefilmpje hiernaast). Argumentatie: Studenten leren op impliciete wijze hoe ze moeten refereren als ze binnen de opleiding steeds geconfronteerd worden met hetzelfde systeem. |
I.I.III Voorkennis van studenten
Het is een permanente uitdaging om ons studiemateriaal duidelijker en transparanter te maken naar onze studenten toe op vlak van vooronderstelde voorkennis.
In het studiemateriaal vermelden wat voorondersteld gekend te zijn, oriënteert studenten ... Interactieve werkvormen zoals word clouds en mindmaps laten studenten stilstaan over hun eigen voorkennis. http://www.wordle.net http://www.coggle.it |
|
I.I.III Actuele en relevante inhoud
Afbeelding: https://goo.gl/q0c9yA
|
Advies:
Baseer het studiemateriaal op verschillende perspectieven en informatiebronnen die het leerproces kan uitvoeren en reguleren. Laat bijvoorbeeld je studiemateriaal nalezen en/of aanvullen door collega’s en experten uit het vakgebied en werkveld. Contacten met het werkveld via stageplaatsen kunnen hierbij bijvoorbeeld een interessante afstemmingsbron zijn. Argumentatie: De Arteveldehogeschool is een dynamische kennisorganisatie die in overleg met het werkveld opleidingen aanbiedt met een hoge referentiewaarde. Innovatie en kennisontwikkeling zijn daarbij prioritair. |
I.II Achtergrondinformatie
Concrete en duidelijke doelstellingen
Leidraad bij het competentiegericht (her)ontwerpen van opleidingsprogramma’s (2004). Dienst Onderwijsontwikkeling & Internationalisering, O&O. Intern document. Gent: Arteveldehogeschool.
Quicksheet ECTS fiches (2011). Dienst Onderwijsontwikkeling & Internationalisering, O&O. Intern document. Gent: Arteveldehogeschool.
Arteveldehogeschool dienst Onderwijsontwikkeling & Internationalisering. (2015, september 15). Visie en Strategie: quicksheet +. Opgehaald van Dinar: https://studentarteveldehsbe.sharepoint.com/sites/dinar/Diensten/ADIOEI/OnderwijsEnStudenten/VisieEnStrategie/quicksheet%20+.pdf
Referenties en citaten
Meysman, H. (2007). Gids voor de bachelorproef in de PBA in het onderwijs: secundair onderwijs: richtlijnen voor studenten en promotoren: Arteveldehogeschool Campus Kattenberg. Intern document. Gent: Arteveldehogeschool.
Meysman, H. & Vanderhoeven, J. L. (2008). Paper, project of scriptie: van muisklik tot tekst. Leuven: Acco.
Raedts, M. & Masui, C. (2006). Van vraag tot tekst: praktische leidraad voor literatuurverslagen. Leuven: Acco.
Willocx, C. (2001). Citeren en refereren: schriftelijke, mondelinge, audiovisuele en elektronische bronnen. Leuven: Garant.
Leidraad bij het competentiegericht (her)ontwerpen van opleidingsprogramma’s (2004). Dienst Onderwijsontwikkeling & Internationalisering, O&O. Intern document. Gent: Arteveldehogeschool.
Quicksheet ECTS fiches (2011). Dienst Onderwijsontwikkeling & Internationalisering, O&O. Intern document. Gent: Arteveldehogeschool.
Arteveldehogeschool dienst Onderwijsontwikkeling & Internationalisering. (2015, september 15). Visie en Strategie: quicksheet +. Opgehaald van Dinar: https://studentarteveldehsbe.sharepoint.com/sites/dinar/Diensten/ADIOEI/OnderwijsEnStudenten/VisieEnStrategie/quicksheet%20+.pdf
Referenties en citaten
Meysman, H. (2007). Gids voor de bachelorproef in de PBA in het onderwijs: secundair onderwijs: richtlijnen voor studenten en promotoren: Arteveldehogeschool Campus Kattenberg. Intern document. Gent: Arteveldehogeschool.
Meysman, H. & Vanderhoeven, J. L. (2008). Paper, project of scriptie: van muisklik tot tekst. Leuven: Acco.
Raedts, M. & Masui, C. (2006). Van vraag tot tekst: praktische leidraad voor literatuurverslagen. Leuven: Acco.
Willocx, C. (2001). Citeren en refereren: schriftelijke, mondelinge, audiovisuele en elektronische bronnen. Leuven: Garant.