STUDEERBAAR STUDIEMATERIAAL
  • Home
  • Structuur
  • Taal en spelling
  • ESD
  • Diversiteit
  • Downloads

Structuur

  • I Gestructureerde inleiding
  • II Overzichtelijke structuur
  • III Structuurmarkeringen
  • ​IV Nummering

IV Nummering

IV.I Nummeren van pagina's en afbeeldingen 

Advies:
  • Hanteer een consistente en doorlopende paginanummering (bijv. 1, 2, 3, enz.). Dus geen nummers als 42bis, 42ter of 8.1, 8.2, … voor ingevoegde bladen.
  • Soms is het cursusmateriaal samengesteld uit (gedeelten van) diverse teksten. In dit geval is het aangeraden om deze in een sectie achteraan als bijlage toe te voegen of in een afzonderlijke tekstbundel (reader).
  • Start de paginanummering bij de inleiding van de syllabus.
  • Vermijd lege pagina’s met tussentitels.
  • Voorzie een doorlopende nummering van afbeeldingen (afb. 1, afb. 2, …), figuren (fig. 1, fig. 2, …) en tabellen (tabel 1, tabel 2, …).
  • Bij marges gebruik je best het systeem links 4 cm, rechts 3 cm, boven en onderaan 2.5 cm.
  • Bij digitaal studiemateriaal bepaalt de online gebruiker zelf in welke volgorde hij/zij een site leest. Maak daarom de inhoud van een pagina ‘self contained’ of laat de inhoud niet afhangen van topics op een voorgaande pagina.
Een doorlopende (pagina)nummering is gemakkelijker om informatie (terug) te vinden en eventueel een mogelijke inschatting te maken van de benodigde verwerkingstijd.
Foto

IV.II Inhoudsopgave en consequente lay-out voor titels

Foto
Advies:
  • Maak een duidelijke inhoudsopgave die een overzicht biedt van wat in het studiemateriaal aan bod komt.
  • Beperk het aantal titels tot maximaal drie niveaus.
  • Titels zijn beknopte woordengroepen die de kennisorganisatie weergeven.
  • Gebruik een decimale hiërarchische nummering (bijv. 1., 1.1., 1.1.1.).
  • Zet je titels in het vet.
  • Puntgrootte kan verschillen voor titels en subtitels.
  • Gebruik een insprong voor subtitels in de inhoudsopgave. 

Vooral bij het verwerken van complexe kennis en vaardigheden is het belangrijk dat de student kan studeren op een betekenisvolle manier en dat hij kapstokken en structuren gebruikt om nieuwe kennis aan op te hangen. Zeker bij de start kan het de student structuur bieden om aan het begin van een syllabus/hoofdstuk een inhoudsopgave op te nemen. Geleidelijk aan kan je de student hiervoor ook zelf verantwoordelijk maken, door hem bijvoorbeeld aan het begin van een hoofdstuk/syllabus een structuur te laten bedenken via het creëren van mindmaps of door hem zelf de inhoudsopgave te laten opstellen.

IV.III Achtergrondinformatie

Een voorbeeld van een goed opgebouwde inhoudsopgave vind je in de huisstijlgids.
Taal en spelling
Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • Home
  • Structuur
  • Taal en spelling
  • ESD
  • Diversiteit
  • Downloads