Structuur
IV NummeringIV.I Nummeren van pagina's en afbeeldingenAdvies:
|
Een doorlopende (pagina)nummering is gemakkelijker om informatie (terug) te vinden en eventueel een mogelijke inschatting te maken van de benodigde verwerkingstijd.
IV.II Inhoudsopgave en consequente lay-out voor titels

Advies:
- Maak een duidelijke inhoudsopgave die een overzicht biedt van wat in het studiemateriaal aan bod komt.
- Beperk het aantal titels tot maximaal drie niveaus.
- Titels zijn beknopte woordengroepen die de kennisorganisatie weergeven.
- Gebruik een decimale hiërarchische nummering (bijv. 1., 1.1., 1.1.1.).
- Zet je titels in het vet.
- Puntgrootte kan verschillen voor titels en subtitels.
- Gebruik een insprong voor subtitels in de inhoudsopgave.
Vooral bij het verwerken van complexe kennis en vaardigheden is het belangrijk dat de student kan studeren op een betekenisvolle manier en dat hij kapstokken en structuren gebruikt om nieuwe kennis aan op te hangen. Zeker bij de start kan het de student structuur bieden om aan het begin van een syllabus/hoofdstuk een inhoudsopgave op te nemen. Geleidelijk aan kan je de student hiervoor ook zelf verantwoordelijk maken, door hem bijvoorbeeld aan het begin van een hoofdstuk/syllabus een structuur te laten bedenken via het creëren van mindmaps of door hem zelf de inhoudsopgave te laten opstellen.
IV.III Achtergrondinformatie
Een voorbeeld van een goed opgebouwde inhoudsopgave vind je in de huisstijlgids.