STUDEERBAAR STUDIEMATERIAAL
  • Home
  • Structuur
  • Taal en spelling
  • ESD
  • Diversiteit
  • Downloads

Structuur

  • I Gestructureerde inleiding
  • II Overzichtelijke structuur
  • III Structuurmarkeringen
  • IV Nummering ​

I. Gestructureerde inleiding

Advies:
Zorg voor een gestructureerde inleiding van het geheel en de afzonderlijke delen ter voorbereiding van het leerproces. De volgende onderdelen zijn nuttig om in een inleiding op te nemen:
​
  • Aan welke competenties wordt gewerkt via het opleidingsonderdeel?
  • Welke leerinhouden komen aan bod en wat is hun onderlinge samenhang?
  • Welke doelstellingen moet de student bereiken?
  • Hoe situeren de leerinhouden zich tegenover het gehele opleidingsprogramma?
  • Wat is de relevantie van de leerinhouden?
  • Welke toetsvormen worden gebruikt?
  • Welk studiemateriaal is noodzakelijk (hand-outs, notities, literatuur, enz.)?
​Dankzij een gestructureerde inleiding worden verschillende leeractiviteiten gestimuleerd, zoals anticiperen op valkuilen, motiveren en activeren van het leerproces, studenten laten nadenken over leerdoelen en activeren van en aansluiten bij relevante voorkennis. Vooral bij (digitaal) zelfstudiemateriaal is een goede oriëntatie aangewezen.
Een degelijke inleiding oefent de functie uit van een ‘advance organiser’ (Valcke, 2005) of een hulpmiddel dat de student helpt om nieuwe informatie te begrijpen. Een advance organiser biedt een structuur aan zodat leerinhouden op een betekenisvolle manier verwerkt kunnen worden. Een advance organiser kan verschillende vormen aannemen. Een pakkend verhaal of stelling (narrative organiser) is een eerste vorm die de context, de ervaringen en de informatie introduceert die relevant zijn voor de leerinhouden die volgen.
​Een vergelijking (comparative organiser) geeft ten tweede aan hoe de nieuwe leerinhouden verschillen van eerder verworven kennis. Een tekening of grafische voorstelling (graphic organiser) is een derde vorm dat de leerinhouden schematisch voorstelt. De student kan bijvoorbeeld de opdracht krijgen zelf een mindmap op te stellen van wat hij al weet over het onderwerp dat aan bod zal komen.
​​Indien er geen gestructureerde inleiding aanwezig is, kan de student veel tijd verliezen doordat hij probeert te begrijpen wat er concreet van hem verwacht wordt.

​

I.I Concreet

​Volgende onderdelen zijn nuttig om in een inleiding op te nemen:

Bekijk als voorbeeld de inleiding van het OLOD 'Pedagogische Wetenschappen 4'. Opgelet: om het bestand te bekijken moet je ingelogd zijn met je account van de Arteveldehogeschool.

Je kan (ter inspiratie) een cursussjabloon (in Word) downloaden op www.arteveldehs.be/officesjablonen. In het sjabloon vind je bij “snelonderdelen” een voorgestructureerde inleiding die deze onderdelen bevat.
Foto

​​I.II Achtergrondinformatie

Valcke, M. (2005). Onderwijskunde als ontwerpwetenschap. Gent: Academia Press.
II Overzichtelijke structuur
Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • Home
  • Structuur
  • Taal en spelling
  • ESD
  • Diversiteit
  • Downloads