Diversiteit
Er is een clash tussen de toenemende diversiteit binnen de instromende studenten en de vrij grote homogeniteit van docenten.
Respect voor diversiteit en duurzaamheid
Advies:
Volg hier de TED-talk met Nederlandse transcriptie.
|
|
Argumentatie:
Diversiteit gaat over alle mogelijke verschillen op het vlak van gender, huidskleur, sociale achtergrond, seksuele geaardheid, lichamelijke en verstandelijke mogelijkheden, religie, levensbeschouwing, leeftijd, etniciteit, enz. die kunnen bestaan tussen mensen die in de maatschappij samenleven. De Arteveldehogeschool poogt op alle mogelijke manieren toegankelijker te worden en optimale kansen te geven aan iedereen, hoe verschillend ook. Ook wil de Arteveldehogeschool optimaal gebruik maken van deze maatschappelijke diversiteit, vanuit de overtuiging dat mensen vanuit verschillende achtergronden een rijke bijdrage leveren aan het maatschappelijk leven. Studeren is ook duur. Heel wat gezinnen moeten extra inspanningen doen om hun kinderen verder te laten studeren. We moeten er dus over waken om de kostprijs van de opleiding niet nodeloos op te drijven.
Diversiteit gaat over alle mogelijke verschillen op het vlak van gender, huidskleur, sociale achtergrond, seksuele geaardheid, lichamelijke en verstandelijke mogelijkheden, religie, levensbeschouwing, leeftijd, etniciteit, enz. die kunnen bestaan tussen mensen die in de maatschappij samenleven. De Arteveldehogeschool poogt op alle mogelijke manieren toegankelijker te worden en optimale kansen te geven aan iedereen, hoe verschillend ook. Ook wil de Arteveldehogeschool optimaal gebruik maken van deze maatschappelijke diversiteit, vanuit de overtuiging dat mensen vanuit verschillende achtergronden een rijke bijdrage leveren aan het maatschappelijk leven. Studeren is ook duur. Heel wat gezinnen moeten extra inspanningen doen om hun kinderen verder te laten studeren. We moeten er dus over waken om de kostprijs van de opleiding niet nodeloos op te drijven.
Er is meer diversiteit tussen studenten op vlak van
|
Er is nood aan meer diversiteit op vlak van
|
Universal Design for Learning
Universal Design For Learning (UDL of 'universeel ontwerp') helpt onderwijzers leerervaringen te ontwerpen. Daarnaast helpt dit model om curricula toegankelijker, effectiever en aantrekkelijker te maken voor ALLE studenten.
Het centraal uitgangspunt van UDL (universeel ontwerp) is dat een curriculum allerlei mogelijkheden biedt die het mogelijk maakt om studenten met een verschillende achtergrond inzake • sociaal-culturele background • leerstijl • mogelijkheden • beperkingen Via een diversiteit aan leermiddelen de voorop gestelde doelstellingen te halen. Punt is: what is good for these students is good for all students (wat goed is voor deze studenten is goed voor alle studenten). |
Is de jurk nu blauw met zwart of wit met goud? Diversiteit ligt niet alleen aan het object maar ook aan de manier waarop we met een object omgaan. Bij studiemateriaal is dit net hetzelfde. Studenten gaan op verschillende manieren met cursusmateriaal aan de slag en verwerven de kennis via allerlei mogelijkheden.
|
De Arteveldehogeschool onderzocht de mogelijkheden van Universal Design for Learning (UDL) en creëerde hier rond een helder aanbod voor scholen. Bekijk zeker de leidraad en de richtlijnen voor Universal Design for Learning.
|
Het Ministerie van Onderwijs in Niew-Zeeland heeft een uitgebreide gids samengesteld over het gebruik van Universal Design for Learning binnen inclusief onderwijs. De site bevat naast heldere voorbeelden ook tal van links, interviews en quick sheets om in je lessen aandacht te schenken aan UDL.
|
|
De ware rol van leiderschap is klimaatbeheersing, een klimaat van mogelijkheden creëren. Als je dat doet, overstijgen mensen zichzelf om dingen te bereiken die je niet zag aankomen, die je niet zou kunnen verwachten. Sir Ken Robinson heeft het over diversiteit bij studenten, leerlingen en leermiddelen. Hij verbindt de creatieve factor met educatie voor iedereen.
|
Achtergrondinformatie
Diverse lectoren… diverse studenten? Sluitstuk van een jaar nadenken met lectoren en organisaties over diversiteit in de lerarenopleidingen (2006). Werkmap in opdracht van de Vlaamse Overheid, Departement Onderwijs en Vorming.
Hoste, W. en Stuyver, L. (2006). Checklist Diversiteit in cursusmateriaal/leermiddelen. Intern document. Arteveldehogeschool: Gent.
De Graeve, S., et. al. (2004). ICO: van eigenbelang naar actief wereldburgerschap, projectgroep ICO. Intern document. Arteveldehogeschool: Gent.
Meer informatie over faciliteiten voor studenten met een functiebeperking in de Arteveldehogeschool: www.arteveldehs.be> medewerkers (inloggen)>diensten> studieadvies> instroom> studie en functiebeperking> gids of via http://www.siho.be, Steunpunt voor Inclusief Hoger Onderwijs.
Hoste, W. en Stuyver, L. (2006). Checklist Diversiteit in cursusmateriaal/leermiddelen. Intern document. Arteveldehogeschool: Gent.
De Graeve, S., et. al. (2004). ICO: van eigenbelang naar actief wereldburgerschap, projectgroep ICO. Intern document. Arteveldehogeschool: Gent.
Meer informatie over faciliteiten voor studenten met een functiebeperking in de Arteveldehogeschool: www.arteveldehs.be> medewerkers (inloggen)>diensten> studieadvies> instroom> studie en functiebeperking> gids of via http://www.siho.be, Steunpunt voor Inclusief Hoger Onderwijs.