STUDEERBAAR STUDIEMATERIAAL
  • Home
  • Structuur
  • Taal en spelling
  • ESD
  • Diversiteit
  • Downloads

Diversiteit

Er is een clash tussen de toenemende diversiteit binnen de instromende studenten en de vrij grote homogeniteit van docenten. 

Respect voor diversiteit en duurzaamheid

Advies:
  • Geef aan dat de inhoud van het studiemateriaal het resultaat is van keuzes, tendensen en onderzoek.
  • Laat in je studiemateriaal -indien mogelijk- de diversiteit van de samenleving naar voor komen door te zoeken naar voorbeelden, afbeeldingen, toepassingen of onderzoeken die deze diversiteit (qua gender, huidskleur, sociaaleconomische status, achtergrond, seksuele geaardheid, lichamelijke en verstandelijke mogelijkheden, religie, levensbeschouwing, leeftijd, enz.) weerspiegelen. Probeer studenten via het studiemateriaal ook aan te zetten tot het innemen van diverse perspectieven.
  • Maak het studiemateriaal toegankelijk op het vlak van taal en kostprijs en vermijd stereotypen en generaliseringen. Vermijd bijvoorbeeld dat een student een handboek moet aankopen waarvan slechts 20 procent van de inhoud in het opleidingsonderdeel wordt gebruikt.
Volg hier de TED-talk met Nederlandse transcriptie.
  • Print recto verso.
  • Hou je syllabi beknopt.
  • Overweeg welke bijkomende informatie, zoals voorbeelden, illustraties, documentatie, enz. verduidelijkend en ondersteunend werken.
  • Vermijd (lege) tussenpagina’s met tussentitels. De student heeft een goed gestructureerde inhoudsopgave en correcte paginaverwijzing nodig.
  • Indien mogelijk kan je linken leggen tussen het eigen dagelijks leven en andere landen/volken/culturen van de wereld.
  • Zorg ervoor dat je studiemateriaal toegankelijk is voor studenten met een functiebeperking. Bezorg daarom je studiemateriaal zo snel mogelijk in een digitale versie aan de zorgcoördinator. Studenten met een functiebeperking (bijv. visuele beperking of leesproblemen), kunnen compenserende software gebruiken zoals Sprint+. Plaats daarom in een digitale cursus steeds heldere 'alternatieve tekst' bij de instellingen van foto's en afbeeldingen. Screenreaders lezen deze tekst voor om aan te geven wat er op de foto staat.
​Argumentatie:
Diversiteit gaat over alle mogelijke verschillen op het vlak van gender, huidskleur, sociale achtergrond, seksuele geaardheid, lichamelijke en verstandelijke mogelijkheden, religie, levensbeschouwing, leeftijd, etniciteit, enz. die kunnen bestaan tussen mensen die in de maatschappij samenleven. De Arteveldehogeschool poogt op alle mogelijke manieren toegankelijker te worden en optimale kansen te geven aan iedereen, hoe verschillend ook. Ook wil de Arteveldehogeschool optimaal gebruik maken van deze maatschappelijke diversiteit, vanuit de overtuiging dat mensen vanuit verschillende achtergronden een rijke bijdrage leveren aan het maatschappelijk leven. Studeren is ook duur. Heel wat gezinnen moeten extra inspanningen doen om hun kinderen verder te laten studeren. We moeten er dus over waken om de kostprijs van de opleiding niet nodeloos op te drijven.
Foto
Er is meer diversiteit tussen studenten op vlak van​
  •     socio-culturele en socio-economische achtergrond
  •     vooropleiding en voorkennis
  •     motivatie en betrokkenheid op de opleiding
  •     …
Foto
Er is nood aan meer diversiteit op vlak van
  •     docenten
  •     studiemateriaal
  •     vooropleiding en voorkennis
  •     motivatie en betrokkenheid op de opleiding
  •     …

Universal Design for Learning​

Universal Design For Learning (UDL of 'universeel ontwerp') helpt onderwijzers leerervaringen te ontwerpen. Daarnaast helpt dit model om curricula toegankelijker, effectiever en aantrekkelijker te maken voor ALLE studenten.
​

Het centraal uitgangspunt van UDL (universeel ontwerp) is dat een curriculum allerlei mogelijkheden biedt die het mogelijk maakt om studenten met een verschillende achtergrond inzake
•  sociaal-culturele background
•  leerstijl
•  mogelijkheden
•  beperkingen
Via een diversiteit aan leermiddelen de voorop gestelde doelstellingen te halen.

Punt is: what is good for these students is good for all students (wat goed is voor deze studenten is goed voor alle studenten).
Foto
Is de jurk nu blauw met zwart of wit met goud? Diversiteit ligt niet alleen aan het object maar ook aan de manier waarop we met een object omgaan. Bij studiemateriaal is dit net hetzelfde. Studenten gaan op verschillende manieren met cursusmateriaal aan de slag en verwerven de kennis via allerlei mogelijkheden.

Foto
De Arteveldehogeschool onderzocht de mogelijkheden van Universal Design for Learning (UDL) en creëerde hier rond een helder aanbod voor scholen. Bekijk zeker de leidraad en de richtlijnen voor Universal Design for Learning. 

Foto
Het Ministerie van Onderwijs in Niew-Zeeland heeft een uitgebreide gids samengesteld over het gebruik van Universal Design for Learning binnen inclusief onderwijs. De site bevat naast heldere voorbeelden ook tal van links, interviews en quick sheets om in je lessen aandacht te schenken aan UDL.
 De ware rol van leiderschap is klimaatbeheersing, een klimaat van mogelijkheden creëren. Als je dat doet, overstijgen mensen zichzelf om dingen te bereiken die je niet zag aankomen, die je niet zou kunnen verwachten.​
Sir Ken Robinson heeft het over diversiteit bij studenten, leerlingen en leermiddelen. Hij verbindt de creatieve factor met educatie voor iedereen.

Achtergrondinformatie

Diverse lectoren… diverse studenten? Sluitstuk van een jaar nadenken met lectoren en organisaties over diversiteit in de lerarenopleidingen (2006). Werkmap in opdracht van de Vlaamse Overheid, Departement Onderwijs en Vorming.

Hoste, W. en Stuyver, L. (2006). Checklist Diversiteit in cursusmateriaal/leermiddelen. Intern document. Arteveldehogeschool: Gent.

De Graeve, S., et. al. (2004). ICO: van eigenbelang naar actief wereldburgerschap, projectgroep ICO. Intern document. Arteveldehogeschool: Gent.
​
Meer informatie over faciliteiten voor studenten met een functiebeperking in de Arteveldehogeschool: www.arteveldehs.be> medewerkers (inloggen)>diensten> studieadvies> instroom> studie en functiebeperking> gids of via http://www.siho.be, Steunpunt voor Inclusief Hoger Onderwijs.
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Home
  • Structuur
  • Taal en spelling
  • ESD
  • Diversiteit
  • Downloads