ESD
II. Assimilation ESD
Meer informatie over structuur en structuurelementen vind je onder STRUCTUUR: |
“Teachers should guide without dictating, and participate without dominating.” - C.B. Neblette
II.I Concreet
II.I.I. Voorbeelden
Advies:
Illustreer de leerinhouden geregeld met voorbeelden om het leerproces uit te voeren en te reguleren. Deze kunnen terloops ingevlochten worden of meer expliciet opgenomen worden. Via voorbeelden kan je:
In een aantal situaties is het bijzonder waardevol om voorbeelden op te nemen, namelijk:
|
Tijdens het uitleggen van begrippen a.d.h.v. voorbeelden leg je ook best de essentiële kenmerken van het achterliggende concept uit. Bijvoorbeeld:
Argumentatie:
In de constructivistische visie op leren is een belangrijke rol weggelegd voor de context van leren (situated learning). Leren zal m.a.w. betekenisvoller verlopen wanneer studenten in authentieke en/of realistische leercontexten worden geplaatst. Dit is echter niet mogelijk voor alle leerinhouden. Het is ook belangrijk om kennis toe te kunnen passen in een verscheidenheid aan contexten. Voorbeelden maken het studiemateriaal ook meer leesbaar en verhogen de concentratie. De student vindt door voorbeelden ankerpunten in zijn voorkennis waaraan hij de nieuwe informatie kan ophangen. |
II.I.II Zinvolle afsluiting, samenvattingen
Advies:
Geef op het einde een synthese van de aangeboden leerinhouden om het leerproces te reguleren. Dit hoeft niet noodzakelijk via een samenvatting, een variatie aan vormen is ook mogelijk.
Een integrerende synthese is best niet te gedetailleerd, verwijst naar kapstokken waaraan de kennis opgehangen kan worden en herhaald niet enkel losse weetjes en begrippen. Indien de student bepaalde zaken moet memoriseren die verspreid aan bod komen doorheen de cursus, kan het handig zijn om op het einde een lijst van leerpunten op te nemen die de student moet onthouden. Gaandeweg kan je aan studenten vragen om zelf een zinvolle afsluiting te maken als leeractiviteit. |
Argumentatie:
Leerinhouden worden vaak stapsgewijs gepresenteerd in de cursus. Een student heeft na het doornemen van cursusdelen behoefte aan een overzicht over en samenhang tussen de aangeboden leerinhouden. Daarbij kan de praktijkrelevantie van de leerinhouden extra benadrukt worden. Afbeelding: Geraadpleegd op 9 november 2016 via http://cepatoolkit.blogspot.be/2010_08_01_archive.html
|
II.I.III Complementaire (ICT-)hulpmiddelen
Advies:
Digitale hulpmiddelen blijven didactische instrumenten waarbij de keuzes, die de docent maakt om een bepaald hulpmiddel in te zetten en de wijze waarop hij dat gebruikt en invult, cruciaal zijn voor het goed functioneren van dit ondersteunend materiaal (bijv. SoftChalkLessonBuilder, Hot Potatoes, Q-Port, Dileahs, Mindmaps tools, Articulatie, EasyResize, Gimp, YouTube, CoWeb, enz.). Argumentatie: Omdat we bij het uitwerken van het studiemateriaal oog hebben voor de verschillende leerstijlen van studenten, zorgen we voor afwisseling in het leermateriaal. Op die manier kunnen studenten de leerstof op verschillende manieren actief verwerken, naargelang hun leerstijl of voorkeurstijl. |
Inspiratie nodig? Neem zeker een kijkje op www.onderwijstools.be!
|
II.I.IV Illustraties
Advies:
Voeg geregeld een illustratie in of een niet-tekstueel element zoals een foto, tekening, grafiek, schema of tabel. Kies illustraties die rechtstreeks bijdragen tot het leerproces van de student (instructieve illustraties). Er gelden een aantal algemene regels voor illustraties:
|
(Departement Onderwijs en Vorming Vlaamse overheid, 2016)
Argumentatie:
De belangrijkste functie van illustraties ligt in het gecombineerde effect van zowel een tekstuele als een visuele presentatie van informatie. De student houdt leerinhouden beter vast indien deze op verschillende manieren aangeboden worden. Zeker studenten die eerder visueel zijn ingesteld, zullen meer opsteken van een cursustekst met visuele voorstellingen dan zonder. |
II.I.V Studietips
Advies:
Gebruik geregeld studeeraanwijzingen / studietips die de student helpt om de leerinhouden gestructureerd en actief te verwerken en te reguleren. Voorbeelden van expliciete studeeraanwijzingen of instructies:
Bied verschillende soorten studeeraanwijzingen aan, zodat studenten met verschillende leerstijlen zich aangesproken voelen. Maak hierbij een onderscheid naargelang het niveau van de studenten. In het begin van hun studie hebben studenten meer nood aan studietips dan op het einde. Van ouderejaars mag je verwachten dat ze de gepaste studiestrategieën kunnen hanteren. Enige begeleiding helpt om hen tot deze graad van zelfstandigheid te brengen. In studiemateriaal voor begeleide zelfstudie zijn studietips zeer belangrijk. Ze helpen studenten om inzicht te verkrijgen in de manier waarop ze de cursus moeten verwerken. |
Argumentatie:
Aangezien het in het hoger onderwijs gaat om het verwerken van grote hoeveelheden complexe kennis en vaardigheden, is ‘uit het hoofd leren’ niet meer voldoende als leerstrategie. Door de bovenstaande tips krijgt de student ondersteuning en leert hij/zij hoofd- en bijzaken onderscheiden, verbanden leggen, kennis toepassen, structureren, enz. |
II.II Achtergrondinformatie
Voorbeelden
Teunissen, F. (1998). Lesgeven op papier: Effectieve leerteksten schrijven. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
Valcke, M. (2005). Onderwijskunde als ontwerpwetenschap. Gent: Academia Press.
Zinvolle afsluiting, samenvattingen
Teunissen, F. (1998). Lesgeven op papier: Effectieve leerteksten schrijven. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
Complementaire (ICT-)hulpmiddelen
De Zitter, M., Knockaert, J., Sap, H. & Bocklandt, P. (2008). Activerend digitaal begeleid leren. Grasduinen in tools voor lesgeven. Intern Document. Gent: Arteveldehogeschool.
Illustraties
Teunissen, F. (1998). Lesgeven op papier: Effectieve leerteksten schrijven. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
Teunissen, F. (1998). Lesgeven op papier: Effectieve leerteksten schrijven. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
Valcke, M. (2005). Onderwijskunde als ontwerpwetenschap. Gent: Academia Press.
Zinvolle afsluiting, samenvattingen
Teunissen, F. (1998). Lesgeven op papier: Effectieve leerteksten schrijven. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
Complementaire (ICT-)hulpmiddelen
De Zitter, M., Knockaert, J., Sap, H. & Bocklandt, P. (2008). Activerend digitaal begeleid leren. Grasduinen in tools voor lesgeven. Intern Document. Gent: Arteveldehogeschool.
Illustraties
Teunissen, F. (1998). Lesgeven op papier: Effectieve leerteksten schrijven. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.